Author

By In مقاله ها

کتاب، بال‌ی برای پرواز  به عالم روشنایی

نویسنده: بهاره فقیری_ محصل دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه

 كتاب مجموعه‌ای از صفحات نوشته شده مصور، ساخته شده از كاغذ يا هم نوشته‌ای روی پوست حيوانات می‌باشد كه پنج هزار سال از تاریخ آن می‌گذرد. حدود ۴۵۰۰ سال پیش، اهالی بین‌النهرین از لوح‌های گلی برای ثبت مسایل حکومتی یا مالی استفاده می‌كردند.

كتاب دريچه‌ای است كه از طريق آن می‌توانيم استعدادهای خود را پرورش دهيم. كتاب خوانی از جمله صفاتی است كه همه علاقمند آن هستند و چقدر دلچسپ است این واژه‌ای كتاب خوانی که همانند دوست خوب ما است .

خوشبخت كسی است كه به يكی از اين دو چيز دسترسی دارد؛ يا كتاب های خوب يا دوستانی كه اهل كتاب باشند- ويكتور هوگو. اگر بخواهيم در تمام امور زندگی پيروز باشيم پس بايد مطالعه كنيم به هر اندازه‌ای كه بخوانيم و مطالعه كنيم به همان اندازه ساعات زندگی برای ما لذت بخش می‌شود.

خواندن كتاب روح و روان ما را تغذيه می‌كند، فكر و انديشه ما را بارور می‌سازد و قدرت نويسندگی ما را پرورش می‌دهد. برای ما امكان اين را می‌دهد تا تمام تفكرات و ايده های فكر خود را روی كاغذ بريزيم. امروزه در سراسر جهان افراد هزينه بيشتری را برای كتاب پرداخت می‌کنند و تقريبا بالای هفت ساعت در  روز كتاب مطالعه می‌كنند.

 با اين حال در كشور ما فرهنگ كتاب خوانی وجود ندارد، بر اساس آمار ها، تقريبا ٤٢ در صد مردم افغانستان با سواد اند  و متباقى آن بی سواد هستند . كشور ما در فقر فرهنگ كتاب خوانی به سر می‌برد، آنهایی كه پول دارند اهل مطالعه نيستند و آنهای كه سواد دارند پول ندارند .

اگر بخواهيم اين فرهنگ را در خودت و در جامعه خود ترويج کنیم، نياز است برای هميشه يک كتاب با خود داشته باشيم و حتا يك برگه‌ای از آنرا مطالعه كنيم. هيچ دليلی وجود ندارد كتابی را كه آغاز كرده ايم حتما به پايان برسانيم .

با دوست كه اهل مطالعه است صحبت كنيم و كتاب مفيد را كه برای ما توصيه می‌كند بخوانيم، تحقيقات نشان داده است در حدود ٤٥ درصد دختران علاقه به كتاب های داستانی يا رومان دارند در حالی كه اين رقم در پسران به ٢٥ درصد است پس توصيه می‌شود که خود را به مطالعه و کتاب خوانی عادت دهیم.

عواملی كه می‌تواند بر روی فرهنگ مطالعه موثر باشد جامعه و رسانه های جمعی است که می‌توانند توسط تبليغات فرهنگ مطالعه را در ميان جامعه و مردم گسترش دهند. همچنان با برگزاری نمايشگاه های كتاب و همچنان تبليغ در اين زمينه فرهنگ مطالعه را می‌توان بيشتر گسترش داد.  

برگ های كتاب به منزله بال‌های هستند كه روح ما را به عالم نور و روشنايی پرواز می‌دهند .

Read more