By In مقاله ها

چرا پرچم افغانستان سه رنگ دارد؟

نویسنده: عبدالباسط کروخیل_ محصل دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه

پرچم نماد یک کشور است که بیشتر روی پارچه یا کاغذ به صورت رنگی درست می‌شود. در قدیم، پرچم نماد اتحاد و تمایز در جنگ‌ها به‌ شمار می‌رفته‌است و نشانگر فرهنگ و دین و ویژگی های سرزمین یک کشور می‌باشد. پرچم برای هر ملتی افتخار، عظمت و سربلندی کشورشان می باشد. به این خاطر احترام به پرچم، احترام به ملت  و عظمت آن ملت است. پرچم افغانستان  طراحی بسیار جالبی دارد و معانی نمادین عمیقی در طراحی این پرچم وجود دارد، رنگ های به کار رفته در این پرچم بیانگر خصوصیات و تاریخ کشور افغانستان می‌باشد. پرچم افغانستان از عناصر ذیل تشکیل شده ‌است:

۳ قطعه نوار عمودی به رنگ‌های سیاه، سرخ و سبز که به ترتیب از چپ به راست در کنار هم قرار گرفته‌ است در وسط پرچم نشان دولتی افغانستان قرار دارد که متشکل از مسجد، محراب، منبر، کلمه «الله اکبر» و «لا اله الا الله» است. رنگ‌های این پرچم سه ‌رنگ، اولین بار توسط شاه غازی امان ‌الله خان در لویه جرگه سال ۱۳۲۸ پیشنهاد داده شد و شاه  غازی امان ‌الله خان رنگ ها را اینگونه تعبیر کرده است:

الف: سیاه به معنا دوره‌ای که افغانستان تحت استعمار بوده‌ است.

ب: سرخ نماد خون شهیدانی است که برای به دست آوردن استقلال افغانستان از جان خود گذشته ‌اند.

ج:سبز نماد آبادی و پیشرفتی است که در آینده نصیب افغانستان خواهد گردید.

کشور افغانستان از اوایل قرن 18 تا به امروز 26 پرچم متفاوت در تاریخچه خود داشته است. پرچم فعلی این کشور در میان پرچم های طراحی شده برای این کشور، یکی از چهار پرچمی است که در طراحی خود یک بنا را به تصویر کشیده است. هر افغان باید پرچم ملی خویش را دوست داشته باشد زیرا این پرچم سمبول اتحاد و اتفاق یک ملت بوده، دوست داشتن پرچم ملی یعنی دوست داشتن خاک و یا هم کشور عزیز ما افغانستان می باشد. دولت افغانستان ۷ اسد را روز بیرق ملی اعلام کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *