By In مقاله ها

نقش رسانه‌ها در حفاظت از محیط زیست چیست؟

نویسنده: محمد شبیر صافی _ محصل دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه

رسانه‌ها نمادی از فرهنگ و تمدن یک کشور است. فرهنگ یکی از عوامل پیشرفت جوامع بشری را تشکیل می‌دهد که شامل دانش، ادب، علم و معرفت، آثار علمی و ادبی، رسم و رواج ها می‌باشد. بر علاوه، رسانه‌‌ها در انتقال معلومات و اطلاعات در بخش‌های مختلف چون، شرح وقایع مختلف، تبادله افکار، عقاید عمومی نقشه و وظیفه عمومی بزرگی را در عرصه پیشرفت جامعه، فرهنگ، پیشرفت‌های بشری بر عهده دارد.

امروزه تخریب محيط زيست به یک معضله جهانی مبدل شده است که هر روز عمق و دامنه اين بحران افزایش می‌یابد، به همين لحاظ حفاظت از محیط ‌زیست به یک ارزش اخلاقی تبديل شده است که حمايت از آن ضروری می‌باشد. محيط زيست به عنوان يکی از عوامل اصلی توسعه پايدار در حيات انسانی، نقش مهم و موثر دارد و حفاظت از محيط زيست به عنوان یکی از اثربخش ترين سازوکار جامعه برای مقابله با این معضله بزرگ و چالش توسعه پايدار شناخته شده است.

محیط زیست در سطح  ملی و جهانی در معرض تهدیدهای جدی قرار دارد. حفاظت از محیط زیست به اتباع جامعه وابسته است. نگرش و تاثیر پذیری مردم کشور از رسانه‌ها، بر نوع رفتار آنها و بر محیط زیست تاثیر می‌گذارد، که به همین دلیل رسانه ها تاثیر بسزایی در بلند بردن افکار، عقاید و  فرهنگ سازی  مردم در بخش محیط زیست و حفاظت از محیط زیست دارند.

از این رو گفته می‌توانیم که تاثیر این پدیده بر روی ابعاد گوناگون چون شخصیت مردم، از اهمیت شایان برخوردار است. بر این اساس بررسی و نقش رسانه‌ها در حفاظت از محیط زیست و تاثیر آنها در رفتار مردم و جامعه نسبت به محیط زیست، هدف اساسی می‌باشد.

افزون بر این نقش رسانه‌ها در سمت و سو دادن عقاید، افکار مردم، نهادینه سازی فرهنگ کشور و حفظ محیط زیست بسیار مهم و با ارزش می‌باشد. مسوولیت‌ها و وظایف رسانه‌ها به‌منظور افزایش دانش و نگرش محیط زیست افراد جامعه غیرقابل‌انکار است که رسانه باید بیشتر از قبل به ‌منظور سهولت انتقال اطلاعات محیط‌ زیستی و ترویج نگرش مثبت محیط زیستی مورد استفاده قرار گیرد.

در سال‌های اخیر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منبع اصلی اطلاعات محیط ‌زیستی هستند. که  رسانه‌های دیجیتالی به‌طور گسترده‌ای توسط جوانان مورداستفاده قرار می‌گیرند. بنابراین قابل تذکر است که باید برنامه‌های مختلفی از طرف سازمان‌های مردم، نهادهای محیط زیستی برنامه‌ریزی شود تا اطلاعات و معلومات محیط‌ زیستی را از طریق رسانه‌ها به ‌خصوص از طریق انترنت و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک و مردم را آگاه بسازند.

به آرزوی اینکه در آینده با کار و روشنگرى قلم به دستان متعهد، تحلیل گران ر وعدالت خواهان بتوانیم برنامه‌های محیط زیستی  را توسط رسانه‌ها مروج سازیم.   به امیدی روزی که رسانه‌های ما  بسوى اندیشه ورزى و هدفمندى راه یابند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *