By In مقاله ها

روش‌های مناسب درس خواندن

نویسنده: زهره جلال _ محصل دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه

بسیاری از محصلان ‌به دنبال روش مناسب برای درس خواندن و یاد‌گیری هستند. گاهی به‌منظور این‌ که ما یک روز خوب و بدون دغدغه در صنف درسی داشته باشیم، ناگهان استاد خبر از امتحان می‌دهد یعنی چیزی که اصلا انتظارش را نداشته‌ایم و این موضوع هر قدر که برای‌ مان ناخوشایند هم باشد اما امتحان یک بخش جدا ناپذیر از دوره تحصیلی است. راه حل موفق شدن در این آزمون‌ها درس‌خواندن به شیوه درست است و باید آموختن و درس خواندن را به یک عادت مبدل کرد  و یک زمان مشخص را در طول ۲۴ ساعت انتخاب کرد.

اول: روش درست درس‌خواندن و نتیجه‌ی خوب آن حضور ما در صنف‌های درسی و متوجه درس بودن است که نباید حواس مان پرت باشد یا به اصطلاح عام به ‌لحاظ جسمی و ذهنی جای دیگری باشد.

دوم: نباید خود را فریب دهید و باید متوجه درس باشید موضوع ‌های که استاد در داخل صنف یادآوری می‌کند و نکات کلیدی آن را یادداشت‌برداری ‌کنید.

سوم: یادداشت ‌برداری در جریان گفته‌های استاد کاری آسانی نیست اما در صورت مشکل با آن می‌توانید گفته‌ها را ضبط کنید در خانه بروید دوباره آن را بشنوید و نکات کلیدی آن را بیرون نویس کنید.

چهارم: یادداشت‌ها در امتحان به شما کمک می‌کند تا موضوعاتی را که در صنف آموختید به آسانی درک کنید.

برای روش درست ‌خواندن به یک محیط مناسب ضرورت است که باید در انتخاب آن دقیق باشید. در زمان انتخاب محیط یادگیری دقت لازم به خرج دهید و نکات ذیل را در نظر داشته باشید. اول محیطی را انتخاب کنید که در آن نور کافی وجود داشته باشد. دوم تلویزیون را خاموش نمایید و یک اتاق آرام و پاک را برای مطالعه انتخاب کنید. سوم کوشش کنید روش درست درس خواندن را پیدا کنید و همه درس‌ها را به شب امتحان نگذارید، یعنی تلاش نهایی به خرج دهید اما هیچ‌وقت کار را برای خود سخت نکنید.

افزون براین، افراد زیادی هستند که آن ‌قدر کار و مسوولیت خود را بزرگ می‌کنند که حتا خودشان هم از مسوولیتی که دارند خسته می‌شوند و نمی‌توانند به‌منظور انجام دادن آن کار مدریت درست داشته باشند. در‌حالی که اگر از همان ابتدا با آرامش خاطر این‌کار ها را انجام دهند، خیلی خوب می‌توانند از عهده‌ی آن بیرون آیند.  

افراد زیاد هستند که به ‌خاطر نداشتن وقت کافی و یا آمادگی درست برای امتحان بیشتر وقت خود را برای فکر می‌کنند و آن‌ چیز‌های را که در این مدت می‌توانستد یاد بگیرند همان را هم از دست می‌دهند.

از همین امروز کوشش کنید روش منحصر به فرد خود را پیدا کنید و تمام درس‌ها را به شب امتحان نگذارید. امید است با استفاده از این راهکارها علاوه بر گرفتن نمرات خوب، موضوع‌های را به ‌خوبی یاد و بتوانید هر زمانی که نیاز بود از آن به شکل خیلی خوب بهره بگیرید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *